2018. július 19.

Fiataloknak a nyári (diák) munkáról

Már harmadik éve voltam részese a nyári diákmunka programnak. Az elmúlt évek tapasztalatait osztanám most meg veletek. Elsősorban azért, mert fiatalon munkát vállalni úgy gondolom, hogy az jövedelemszerzés mellett baromi nagy kezdő löketet is ad a későbbi (valódi) munkavállaláshoz. 

Főként a Nemzetgazdasági Minisztérium által indított „Nyári diákmunka” programról fogok részletesen írni. De azért itt van előtte néhány szóban, hogy miként is indult az ismerkedésem a diákmunka és iskolaszövetkezetek világával.

Talán 16 éves koromban jutott először eszembe, hogy jó lenne nyáron valami munkát vállalni. Első körben diákszövetkezeteknél próbálkoztam. Sikertelenül. Itt Pécsen több helyen is úgy működik ez az egész, ha jelentkezel egy szövetkezetnél, akkor még munka előtt beszednek tagsági díjat, ami általában 1500-3000 forint között mozog. Én ezt már alapból igazságtalannak érzem, hisz semmi garancia nincs arra, hogy te ott ténylegesen munkát fogsz kapni... Egyszer egy szövetkezeti irodában épp a lehetőségeimről kérdeztem, mikor a nő kerek-perec megmondta, hogy náluk kizárólag azután van lehetőség kedvezőbb/népszerűbb munkát vállalni, ha előtte 2-3 hetet elmész címerezni. 

Éppen ezért ajánlom azt, hogy olyan helyet keress ahol:
  • Csak a munkavállalást követő első béredből vonnak egy bizonyos összeget.
  • Ahol konkrétan egy akár neten vagy máshol meghirdetett állásra jelentkezel. 
Nekem végül tavaly sikerült találnom egy olyan szövetkezetet, ahol szerintem korrekt feltételek mellett tudtam alkalmi munkát vállalni a C&A-ban. Tekintettel arra, hogy 21 éves vagyok és éppen most fejeztem be a tanulmányaimat, így kicsit elkéstem vele, de erre az évre még pont jó volt.


És akkor most térjünk is rá a lényegre! Nekem nagy arcul csapás volt a kezdeti sikertelenség a diákszövetkezeteknél, így egy évig teljesen távol maradtam a munka kereséstől és inkább csak életem felhőtlen diákéveimet... csórón. Aztán az érettségihez szükséges ötvenórás önkéntességemet töltöttem egy gyerek napköziben nyáron, ahol meglepődve tapasztaltam, hogy hozzám hasonló diákok pénzt keresnek ugyanazzal a munkával, amit én ingyen végzek. Innen szereztem tudomást, a csodálatos fiatalokat munkára ösztönző programról, ahol szinte mindenki talál állást, ha időben észbe kap és jelentkezik. Következő  nyáron már én is ennek a keretében dolgoztam. 

A „Nyári diákmunka” programról nagyon röviden:
Olyan 16-25 év közötti nappali tagozaton tanuló diákokat céloz meg, akik nem rendelkeznek más foglalkoztatásra irányuló, vagy vállalkozási jogviszonnyal (értsd nincs bejelentett munkád).

A részvételhez a regisztráció pillanatában már 16 évesnek kell lenned. Ez azért fontos, mert június második felében lehetőség van jelentkezni, de lehet hogy a munkát csak augusztusi hónapra kapod meg.
Ha hozzám hasonlóan már befejezted a tanulmányaidat, de még van érvényes diákigazolványod (vagy iskolalátogatási igazolással rendelkezel) úgy neked is lehetőséged van jelentkezni.

Az idei munkák három hétre szólnak és napi 6 vagy 4 órát kell dolgozni. Minden évben két turnus van a júliusi és augusztusi hónap. Neked jelentkezéskor lehetőséged van dönteni, hogy melyik amire mennél. Ami jó hír azoknak, akik mennének fesztiválra, nyaralni stb.

A jelentkezés a Pécsen, de feltételezem máshol is a Munkaügyi központon keresztül valósul meg. Célszerű már nyár elején elmenni és regisztrálni magad, mert nyilván a munkák száma is véges. De, azok akik ennek a bejegyzésnek köszönhetően érdeklődnek a program iránt, azoknak bátran ajánlom, hogy kérdezzenek utána legalább telefonon, mert kis szerencsével augusztusra még be lehet kerülni valahova. Tavaly előtt velem például pontosan ez történt. Utolsó pillanatban felszabadult hely és így sikerült egy bölcsiben egy hónapon keresztül iratokat megsemmisíteni.

A nyilvántartásba vételezésnek alapfeltétele, hogy részt vegyél egy tájékoztatón, ami nagyjából ugyanarról szól, mint a mostani bejegyzés. Emellett egy csomó iratot kell magaddal vinni (lakcímkártya, személyi igazolvány, diákigazolvány, adókártya, TAJ stb). Ezeket majd lefénymásolják, és neked egy jelentkezési lapot is ki kell tölteni. Ha jól mennek a dolgok, akkor az egész folyamat egy óra alatt lezajlik.

Ezután nincs már más teendőd, mint várni, hogy a leendő munkáltató felvegye veled a kapcsolatot.

Mikor már ténylegesen megvan, hogy hol fogsz dolgozni, akkor természetesen arra a hónapra rendes munkaszerződést is kapsz. Ami egyébként nem sok érdekességet tartalmaz, de 16 évesen valószínűleg sokan, akkor látnak olyat először... Illetve egy üzemorvoshoz is el kell látogatni, én a három év során mindig olyanhoz kaptam időpontot, aki valószínűleg jövőbe látással állapította meg, hogy alkalmas vagyok, mert mire bementem a rendelőbe már alá volt írva az alkalmassági papír :D

A program bérezése eltér a hagyományos diákmunkáktól, ugyanis itt minden járulékot vonnak a fizetésből. Plusz egy nap szabadságot is kapsz a három hét alatt. Ez annyit jelent a valóságban, hogy a munka amit végzel beleszámít majd a nyugdíjazásba, tehát OEP kiskönyvet is kapsz, ha előtte még nem lett volna. Szerintem azzal nem mondok sok újdonságot, hogy ez nem lesz egy álom fizetés, a minimálbért kapod meg, ami idén nettó 550 forint/óra. Ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy itt jobb esetben nem is kell olyan megerőltető feladatot végezni.

Nekem az elmúlt három alkalommal nagyon pozitív élményeim voltak. Tény, hogy jól kell helyezkedni és el kell intézni, hogy jó helyre kerülj. Én kimondottan a gyerek napközibe kértem magam már tavaly illetve idén is. Szeretek a gyerekek között lenni, az önkéntes óráimat is kicsikkel töltöttem. Ha te tudod magadról, hogy inkább irodában ülős vagy, akkor direkt jelezd jelentkezésnél. Amennyiben teheted, még a nyár korai szakaszában keress helyet magadnak. Ha van olyan (önkormányzati) intézmény, ahol szívesen dolgoznál menj be és kérdezz rá, hogy van-e lehetőséged ott munkát vállalni.

Ha esetleg kezdetben félénkebb vagy, akkor próbálj meg valakit beszervezni magad mellé. Idén már két barátnőmmel közösen mentem... Szépen lassan körülöttem mindenkit belevontam a programba és még senki sem bánta meg. Úgyhogy ha te is kicsit bizonytalanabb vagy, akkor keress egy áldozatot, mert hidd el közösen gyorsabban telik az idő. 

Már nem is emlékszem mikor írtam ilyen hosszan utoljára, de ebből is látszik, hogy mennyire szívemhez nőtt ez az egész. 

Nincsenek megjegyzések:

Ez történt eddig...